FAQ
Môžem použiť aktívnu výhybku namiesto priložených Boston
výhybiek?
Nahradenie Boston pasívnej výhybky aktívnou môže byť veľmi
problematické. Každá súčiastka v dodávaných výhybkách
Boston je vyrobená tak, aby sme dosiahli optimálna reprodukcia
celého systému. Ak vyberiete výhybku z prenosového reťazca
a pripojíte basové a výškové reproduktory priamo
k zosilňovaču, nebudete schopný presne skopírovať vlastnosti
špecifického pasívneho zapojenia výhybky Boston.
Prečo?
Po prvé: aktívna výhybka ani zďaleka neumožňuje takú flexibilitu
ako pasívne zapojenie. Po druhé: často krát približujeme alebo
odďaľujeme deliace frekvencie výhybky, aby sme dosiahli vyrovnaný
výsledný prenos. Skutočné elektrické deliace body výhybky
pre basové a výškové reproduktory sú asymetrické a pri
väčšine Boston komponentov sú odlišné. Je veľmi zložité ak
nie nemožné nájsť aktívnu výhybku, ktorá umožní nezávislé
a správne nastavenie každého z týchto bodov. Krátka
poznámka: kompletný návrh pasívnej výhybky zaberie nášmu týmu
skúsených inžinierov niekoľko mesiacov.
Lepší zvuk vášho systému dosiahnete vtedy, ak budete venovať
väčšiu pozornosť spôsobu inštalácie a umiestneniu meničov
ako snahe použiť aktívnu výhybku. Neexistuje žiadna náhrada
za správne umiestnenie meničov a solídnu inštaláciu.
Aká je frekvencia a strmosť výhybky mojich Boston
reproduktorov do auta?
Nepublikujeme takéto informácie, tak isto ako neprezrádzame
nič užitočné o výhybkách. Dokonca aj keď poznáte frekvenciu
a strmosť výhybky, stále nepoznáte druh zapojenia (Butterworth,
L&R atď.) pretože existujú stovky spôsobov ako navrhnúť
výhybku. Môžete vyrobiť 10 rôznych zapojení výhybiek so strmosťou
18dB/oktavú s deliacou frekvenciou 3000 Hz a každá
z nich bude mať veľmi odlišný zvuk. A nezabudnite
vziať do úvahy aj fakt že, naše výhybky často používajú pre
dolnofrekvenčnú a hornofrekvenčnú priepust inú strmosť
a nepoužívajú rovnakú frekvenciu.
Ak sa nás niekto pýta na frekvencie a strmosť našich
výhybiek je to akoby sa pýtal Hondy: „ Ako si môžem vyrobiť
V-Tech a ktorá farba je najlepšia?” Nie je to v tom,
že nechceme odpovedať na takéto otázky, ale na takéto jednoduché
otázky neexistuje jednoduchá odpoveď. Ak použijete aktívnu
výhybku, pasívne čísla nemôžete previesť do aktívnych hodnôt
(aktívna výhybka nepočíta s priebehmi impedancie). A len
experimentovanie predstavuje jedinú cestu ako správne nastaviť
váš systém.
Aká je presne maximálna a dlhodobá výkon zaťažiteľnosť
vašich auto reproduktorov ?
Neuvádzame hodnoty výkonovej zaťažiteľnosti ale miesto toho
uvádzame doporučený rozsah výkonu zosilňovača pre použitie
s našimi reproduktormi.
Prečo ?
Rozhodli sme sa uvádzať údaje ktoré sú v reálnom svete car
audia užitočnejšie. Napríklad, doporučený rozsah zosilňovačov
pre komponentný systém ProSeries 6.53 je trvale 20-500 watt
na kanál. Toto znamená, že je vhodný akýkoľvek zosilňovač
v tomto výkonovom rozsahu. Ako vždy je vhodnejší väčší výkon
ako menší. Ako vždy, pri nastavovaní vášho systému používajte
Vaše uši. Akl niečo hrá zle, nemôžete s tým väčšinou
nič urobiť.
Aká je citlivosť vašich reproduktorov ?
Neexistuje priemyselný štandard pre meranie citlivosti. Množstvo
výkonu dodávaného do reproduktoru a vzdialenosť meracieho
zariadenia sú len časťou rovnice. Ostatné faktory výrazne
ovplyvňujú výsledok merania. Akú frekvenciu alebo rozsah frekvencií
používate pri meraní ? Niektoré spoločnosti používajú 1 kHz,
niektoré celé frekvenčné pásmo, čo poskytuje vyššie namerané
hodnoty pre takto meraný reproduktor, niektoré priemerný rozsah
frekvencií pre ktoré je reproduktor navrhnutý
Neexistuje žiadny štandard.
Po druhé, v akom prostredí bol reproduktor meraný? Bol
meraný v automobile? Bol meraný vo voľnom priestore ?
Nachádzal sa reproduktor v ozvučnici ? Nachádzal sa reproduktor
v nekonečnej ozvučnici ? Opäť, neexistuje štandard a opäť
toto všetko dramaticky vplýva na namerané výsledky. Ako už
bolo povedané v mnohých časopisoch a opakujeme to
opäť: „Údaj o citlivosti nie je použiteľný pre porovnávanie
reproduktorov rôznych výrobcov“.
Pre Boston subwoofre uvádzame Referenčnú citlivosť, ktorá
sa zhoduje najviac so špecifikáciou väčšiny výrobcov. Každý
slušný program na návrh subwoofrov sa pýta na tento parameter,
zaujímavé je že, tento parameter sa meria pri 1 kHz. Ale program
pre návrh subwoofra si taktiež pýta na indukčnosť pri 1 kHz
a tak vie „predvídať“ aký bude priebeh spodného rozsahu
kde hrá subwoofer. Dúfame že, toto je odpoveď na vašu otázku.
Ak hrám so svojim systémom skutočne nahlas, niekedy prestanú
hrať výškové reproduktory. Prečo ?
Boston výhybky obsahujú poly switch ktorý dočasne odpojí výškový
reproduktor ak sa zosilňovač nachádza v limitácií (chráni
výškový reproduktor pred poškodením). Aby ste znížili pravdepodobnosť
takejto udalosti nastavte citlivosť zosilňovača ale ho vymeňte
za zosilňovač s väčším výkonom. Tento problém môže vzniknúť
aj pridaním výšok na autorádiu alebo equalizéry. Ak nechcete
meniť zosilňovač, premiestnite výškové reproduktory na vhodnejšie
miesto kde bude ich vyžarovanie účinnejšie.
Práve som kúpil nový automobil a chcem ho osadiť
reproduktormi Boston. Ktoré veľkosti budú vhodné ?
Na túto otázku je veľmi ťažké odpovedať so 100% istotou.
Výrobcovia áut sú známy tým, že bez upozornenia v strede
roka zmenia rozmery pre reproduktory. Najlepším odporúčaním
je navštíviť vášho miestneho autorizovaného predajcu Boston
Acoustics. Jeho domáci montážnik je najlepším zdrojom informácií
a v prvom rade sa musí pozrieť do vášho automobilu.
Ale môžete to spraviť aj sami.
Môžem použiť Pro alebo Competitor bandpass ozvučnici
?
Subwoofre Pro and Competitor boli od základu navrhnuté
pre optimálne fungovanie v malých uzavretých ozvučniciach.
Či pracujú v takejto aplikácií skutočne dobre alebo nie
(podľa vašich predstáv) to je ale iný príbeh. Vytvorenie parametrov
pre tieto ozvučnice si vyžaduje obrovské množstvo práce.
Dovoľte mi uviesť niekoľko príkladov prečo nemôžeme jednoducho
povedať " 28,3 l uzavretá komora, 22,5 l vetraná komora
a nátrubok priemer 150 mm a dĺžka 200 mm“. Keď to
zoberieme v objemoch (uvedomte si že, tieto subwoofre
boli navrhnuté na prácu v extrémne malých ozvučniciach)
nie je možné matematicky predpovedať ladenie (programom pre
návrh ozvučníc). Ak skúsite naladiť ozvučnicu s objemom
22 litrov na 65 Hz, budete musieť presne poznať polohu nátrubku
v ozvučnici a ako blízko sa bude nachádzať od steny
ozvučnice nátrubok, aby ste mohli zaručiť ladenie nátrubku.
Napríklad, modelujeme ozvučnicu s objemom 21 l aby bola
naladená na 75 Hz pomocou 75 mm nátrubku. Ak ju zhotovíte,
meraním zistíte hodnotu ladenia 55 Hz. Malé vnútorné rozmery
ozvučnice spôsobia odchýlky od toho čo sme predpokladali.
Malé vnútorné rozmery ozvučnice spôsobia odchýlky od toho
čo sme predpokladali. Skončíte s polovičnou dĺžkou oproti
predpovedanej a dostaneme na ladenie 70 Hz. Ak posunieme umiestnenie
nátrubku o niekoľko centimetrov v jednom smere ladenie
sa opäť dramaticky zmení.
Mravné poučenie príbehu je, že je nemožné naladenie bez vytvorenia
skutočného systému a merania v laboratóriu. Teraz,
ak si by sa vám páčilo keby sme vám ponúkli doporučené rozmery
ako napríklad: "28.3 l uzatvorená, 21,5 l vetraná, ladená
na 65 Hz" s odkazom že, jediná cesta ako do dosiahnuť
toto ladenie je postaviť ozvučnicu a experimentovať s dĺžkou
nátrubku. Ďalej je veľmi ťažko predvídať hluk nátrubku a regulovať
ho. S takýmito malými objemami by bolo pre každého nezodpovedné
na slepo poskytovať parametre ozvučnice.
|